|
| mercedes-bouw-transport-bouwmagazine|mercedes-bouwtransport

Betrouwbaar en robuust Arocs, hét voertuig voor de bouw

gww
De bouwsector heeft een hoop extra werk te verzetten de komende jaren. De ambitie van de overheid is fors. Om het woningtekort op te lossen moeten er tussen 2020 en 2030 845 duizend woningen bijgebouwd worden. Productmarketeer bij Mercedes-Benz, Joost Anker: ‘De bouw is een groeiend segment waarvoor wij diverse voertuigen en technische oplossingen bieden. De Total Cost of Ownership van onze producten is gunstig. Daarnaast bieden we een hoge mate van veiligheid en, niet onbelangrijk, een hoog comfort voor de chauffeur.’
Speciaal voor de bouwsector heeft Mercedes-Benz Trucks de Arocs ontwikkeld. Dit model is ontworpen voor het meest uitdagende werk, zoals zwaartransport en de bouw. De Arocs is in verschillende uitvoeringen en as-configuraties leverbaar, waardoor hij zowel op de weg als in het terrein uitstekend presteert. Joost: ‘Onze voertuigen zijn geschikt voor veel toepassingen zoals het vervoer en afleveren van grote hoeveelheden grond, het transporteren van pallets met stenen, het afvoeren van puin, noem maar op.’ Zowel in de bouw als weg- en waterbouw zie je dan ook veel materieel van Mercedes-Benz.
Voldoende vermogen voor mechanische opbouw De Arocs is geschikt voor verschillende soorten mechanische opbouwen zoals kranen, kippers, betonmixers en -pompen in diverse formaten. Ook het aanbod PTO-gekoppelde tools is breed. Stefan van Rooijen, Sales Engineer bij Mercedes-Benz: ‘Voor iedere toepassing hebben we een geschikte PTO of zelfs meerdere PTO’s die voldoende vermogen leveren voor het aandrijven van de verschillende opbouwen.’ Ook in typen wielbases en versnellingsbakken biedt de  Arocs ruime keuze. Stefan: ‘Ik adviseer regelmatig over het goed uitnutten van de assen, vooral bij kippers kan dat lastig zijn. Je moet voorkomen dat assen overbelast raken en dus bekijken hoe de lading het beste verdeeld moet worden over de laadbak.’
Comfortabele cabine Chauffeurs die een Arocs rijden, zullen het allemaal bevestigen; die cabine is minstens zo comfortabel als de woonkamer thuis. Joost: ‘De cabines zijn ruim, de stoelen zitten heerlijk en het zicht op de weg is ontzettend goed.’
Active Brake Assist 5 herkent personen Europese wetgeving schrijft voor dat vrachtwagens voorzien moeten zijn van een noodremsysteem. Dat systeem herkent dreigende aanrijdingen met voorliggende voertuigen. Het start met remmen als de chauffeur het te laat ziet of niet kan zien door bijvoorbeeld mist. Stefan: ‘Met de Arocs gaan wij een stap verder, onze Active Brake Assist 5 herkent ook personen.’ Het aantal ongelukken met vrachtwagens neemt al jaren af, maar zo’n extra veiligheidssysteem is geen overbodige luxe. Joost: ‘Jaarlijks zijn er nog altijd 6000 ongevallen waarbij vrachtwagens betrokken zijn. Ieder ongeluk is er één te veel.’ SideGuard Assist verhoogt de veiligheid op de bouwplaats. Dit systeem waarschuwt wanneer er zich iets of iemand in de dode hoek van een vrachtwagen bevindt. Een mooie aanvulling op de dode hoek-spiegel. Ook de standaard MirrorCam zorgt voor optimaal zicht rondom het voertuig. ‘De MirrorCam vervangt traditionele buitenspiegels door camera’s aan de buitenzijde van de truck en beeldschermen in de cabine. Doordat de truck geen buitenspiegels heeft, is de dode-hoek langs de A-stijl flink kleiner.’ Een ander voordeel van de MirrorCam is dat de camerabeelden van de MirrorCam meedraaien bij het nemen van bochten. Hierdoor heeft de chauffeur altijd goed zicht op zijn combinatie.
Laag brandstofverbruik Mercedes-Benz Trucks Nederland zet net zoals de bouwsector in op duurzaamheid. Joost: ‘Met het lage brandstofverbruik van de Arocs dragen we bij aan duurzaamheidsdoelstellingen. Via onze dealers horen we dat ondernemers aangeven flink minder brandstof te verbruiken als ze overstappen op onze voertuigen.’ Daarnaast zijn onze motoren geschikt voor HVO, een brandstof die de CO2-uitstoot verder kan verlagen.
Voorkom stilstand Bedrijven die kiezen voor producten van Mercedes-Benz kiezen voor betrouwbaarheid en robuustheid. Een Arocs valt niet snel stil. De bouwbranche levert zelf echter ook een bijdrage om stilstand te voorkomen. Stefan: ‘De afgelopen tien jaar zijn steeds meer bouwterreinen beter bereikbaar en toegankelijk. Bouwers investeren meer in verharding met bijvoorbeeld rijplaten. Dit levert veel voordeel op, want ook voertuigen met minder aangedreven assen kunnen op die manier uit de voeten op de bouwplaats en dat zijn voertuigen die gunstiger zijn qua kosten. Ook komen er daardoor minder voertuigen stil te staan op de bouwplaats.’
Multi-inzetbaar in de weg- en waterbouw De 4-assige Arocs met tridem achterasstel voorzien van een kraan-kipper opbouw is een mooi voorbeeld van een configuratie die Mercedes-Benz kan leveren. Deze multi-inzetbare truck is geschikt voor een verscheidenheid aan toepassingen binnen de bouw, van het vervoeren van losgestorte goederen tot het afleveren van bouwmaterialen op de bouwplaats. Daarom werken vooral aannemers en eigen vervoerders  er veel mee, en ze leggen er flink wat kilometers per jaar mee af.  Daarmee komt het uitstekende rij- en werkcomfort van de truck goed tot zijn recht. Het 4-assige chassis biedt ondanks een zware laadkraanopbouw voldoende laadvermogen en daardoor wint deze oplossing aan populariteit.
|