Saskia de Jong-bouw-bouwbedrijf

Zie ik het goed? Ben je aan het lezen in een vakblad? Lekker hè, zo’n vel papier pakken, de bladzij omslaan, je ogen over de pagina laten glijden. Scannen, of toch helemaal lezen? En waar ben je nu? Op kantoor, of comfortabel thuis op de bank?

Maakt niet uit waar je bent. Je bent in goed gezelschap: je klant zit dit blad ook te lezen. En al die andere vakbladen in de bouw, infra en installatietechniek. Ondanks crises floreren vakbladen omdat techneuten van content houden en zeker van content die langer is dan 1 pagina en langer duurt dan 1 minuut. Technici hebben interesse in verhalen van vakgenoten, van mensen uit hun markt. Ze zijn op zoek naar betrouwbare data, naar feiten en cijfers. Ze baseren er hun beslissingen op.

Ook jouw klant is op zoek naar informatie, naar veel informatie over je producten en diensten, en over je ervaringen en expertise natuurlijk. En naar jouw nieuws, mits je zichtbaar bent. Vakbladen lenen zich daar uitermate goed voor: er is ruimte, ze verschijnen regelmatig en staan open voor ideeën vanuit de markt. Soms kost dat geld, maar zeker niet altijd.

Recent mocht ik een presentatie geven over marketing op een relatiedag bij een klant. En haalde daar het voorbeeld aan van een vakblad in de bouw, niet hetgeen je nu zit te lezen. In een special stond nauwelijks iets over de sector waar ik die middag was uitgenodigd. En die special ging onder andere over – je raadt het al –  hun markt. In de aanloop naar die presentatie bel ik met de hoofdredacteur: was er een reden voor? Er ontstaat een gesprek over hoe je je oriënteert om de inhoud van een blad samen te stellen. Deze hoofdredacteur zocht op Google, keek zijn mailbox op persberichten en kopijsuggesties na en had gecheckt bij hem voor deze uitgave bekende bedrijven en mensen. De betreffende bedrijven in deze sector kwamen in die zoekactie niet in beeld. Dit gebeurt er dus als je niet zichtbaar bent: je wordt niet gevraagd.

En hoe ik nu op deze plek terecht kom? Een deelnemer tijdens die middag noemde mijn naam toen hij sprak met een vertegenwoordiger van Bouwmagazine, dacht dat ik dit blad had genoemd. Ik krijg een telefoontje, er ontstaat een gesprek, en nu heb ik hier een column over media en marketing. Gevolg van zichtbaar zijn, daar begint het mee!

Saskia de Jong
DeJong&Verder media&marketing