|||
||| |||

Digitalisering transformeert havenactiviteiten

bouw

Ruwweg 90% van de goederen in de wereld wordt over zee vervoerd. Meer dan 50.000 schepen vervoeren jaarlijks 226 miljoen containers. De haven van Antwerpen, de 17e grootste haven ter wereld en 2e haven van Europa, verwerkte in 2020 meer dan 238.170.000 ton goederen. Dergelijke enorme aantallen zijn enkel efficiënt en overzichtelijk te verwerken als processen geautomatiseerd zijn. Om optimaal te renderen, moet de digitalisering in de gehele keten – van vrachtschepen en scheepsterminals tot en met de opslag en het transport van de goederen – worden doorgevoerd.
Digitalisering van de hele keten Om de voordelen van de digitalisering optimaal te benutten, moeten bedrijven in elk stadium van de toeleveringsketen hun personeel uitrusten met de juiste technologie. Een essentieel onderdeel van deze digitale transformatie is het gebruik van een complete en betrouwbare mobiele oplossing, gaande van hardware en software tot de dockingstations in de voertuigen. Robuuste tablets, notebooks en handhelds zijn nuttige instrumenten voor iedere partij in de haven. Onder andere reders, terminalexploitanten en logistieke dienstverleners gebruiken de toestellen voor een veelvoud aan activiteiten, zoals het traceren en inspecteren van lading. De tablets worden ook vaak ingebouwd in de voertuigen die containers en ladingen over het terrein verplaatsen vanwege de ruwe omgeving waarin deze voertuigen hun werk moeten doen.
Verbeterde efficiëntie DP World, een toonaangevende supply chain-speler in de wereldwijde handel, gebruikt robuuste notebooks en tablets om de productiviteit en de klantenservice te verbeteren in de drukke terminal van Southampton in het VK. Hiervoor beschikken de machinisten van de kadekranen, die instaan voor het veilig en correct laden en lossen van containers op elk schip dat de terminal aandoet, over Panasonic Toughbook-tablets met specifieke software. De machinisten hebben hiermee toegang tot actuele gegevens en krijgen tevens de autonomie om on-site beslissingen te nemen en zo de productiviteit te verbeteren en de kosten te verminderen. Sinds de invoering van de tablets is het aantal bewegingen van de kadekranen toegenomen, waardoor schepen korter blijven en sneller naar hun volgende haven kunnen varen.
Aangepast aan het veld Naast de oplossing voor de kadekranen heeft DP World ook zijn straddle carriers, voertuigen die de zeecontainers verplaatsen en stapelen, uitgerust met robuuste notebooks in een op maat ontworpen docking unit. Ten slotte gebruiken de onderhoudsteams van DP World robuuste notebooks als essentiële instrumenten voor het uitvoeren van diagnoses en het beheren van onderhoudstaken op de voertuigen in de terminal.
Extreme omstandigheden kunnen ook een invloed hebben op het vermogen van de werknemer om het scherm op het mobiele apparaat te bekijken en te bedienen. Met de Toughbook tablets kan de gebruiker overschakelen van een normale touchscreenbediening naar een modus met alleen een stylus. Zo kan het werk ook in de moeilijkste omstandigheden worden voortgezet.
Robuuste mobiele oplossingen zijn slechts een onderdeel van de digitalisering van havenactiviteiten, maar zijn wel een hulpmiddel dat de basis vormt voor transformatie in meerdere omgevingen binnen de sector - van administratie en logistiek tot onderhoud en reparaties.
Voor meer informatie: www.toughbook.nl
|||
|||
|||