|
| |

Doosan Industrial Vehicles (DIV) nu onderdeel van Doosan Bobcat

gww

Op 1 juli 2021 kondigde DIV aan dat het zich had afgesplitst van Doosan Corporation en maakte de Raad van Bestuur bekend dat Executive Vice President Taeil Kim is aangesteld als de nieuwe CEO. Taeil Kim was sinds 2020 hoofd van DIV BG. Het bedrijf maakt nu deel uit van Doosan Bobcat en heeft een uitgebreid aanbod van materiaalhandling-apparatuur waaronder vorkheftrucks, magazijnapparatuur en downstream-activiteiten.

Doosan Bobcat heeft een nieuwe dochteronderneming aangekondigd: Doosan Industrial Vehicles (DIV). Voorheen stond dit bedrijf bekend als DIV Business Group (BG) van Doosan Corporation. Op 5 juli 2021 voltooide Doosan Bobcat de overname van een 100% aandeel in DIV, voor een bedrag van 750 miljard KRW (557 miljoen EUR). 

DIV werd opgericht in 1968 en was het eerste bedrijf dat vorkheftrucks produceerde in Korea. Het is nu marktleider met een ongeëvenaard aandeel in de Koreaanse vorkheftruckmarkt, die sinds 2015 jaarlijks met gemiddeld 7% groeit.

DIV beschikt over diverse productlijnen, waaronder vorkheftrucks met motoren van 1,5 tot 30 ton, elektrische vorkheftrucks van 1 tot 5 ton en magazijn apparatuur. In lijn met de groeiende trends op het gebied van digitale transformatie en de deeleconomie, runt DIV sinds 2018 een ‘downstream’ bedrijf die totaaldiensten aanbiedt bestaande uit heftruckverhuur, verkoop van tweedehands materieel en voertuigonderhoud.

DIV breidt zijn activiteitenportfolio uit op basis van nieuwe technologieën, zoals een systeem voor het verzamelen, toepassen en automatiseren van realtime data dat is uitgerust met Lin-Q, een door DIV ontwikkeld telematicasysteem.

DIV verwacht dat de jaaromzet in 2021 voor het eerst sinds de oprichting van het bedrijf de 1 biljoen KRW (743 miljoen EUR) zal overtreffen, omdat de verkoopvolumes stijgen door de toenemende vraag naar DIV-producten in onder andere Noord-Amerika.


Met de integratie van DIV als een van haar dochterondernemingen, verwacht Doosan Bobcat synergetische effecten te creëren door een verdergaande kostenverlaging en grotere dealernetwerken, gekoppeld aan de uitbreiding van het productaanbod en een grotere organisatorische invloed.


|