Maarten Brand
Maarten Brand

Je hebt een bestseller boek geschreven voor werkgevers om stagiaries te werven én te behouden, ‘Het grote stageboek’. Er is de laatste weken veel veranderd voor stagiaires, wat zie jij als de grootste verandering?
Naast het enorme probleem dat in bijvoorbeeld de horeca veel stageplekken wegvallen (waar niemand iets aan kan doen) zie ik een tweedeling ontstaan: Enerzijds zie ik studenten tegen bedrijven aanlopen die ‘even wat anders aan hun hoofd hebben’ en bedrijven die wel willen doorgaan met stages en vervolgens tegen scholen aan lopen die simpelweg zeggen: ‘Jullie zijn eindverantwoordelijk, zie maar wat je doet, maar regel het anders komt je studie in de knel.

Ik zie anderzijds ook grote creativiteit en doorzettingsvermogen bij bedrijven, scholen en studenten om van deze hele vervelende situatie het beste te maken.

Het succes van de stage staat of valt in deze tijd met de creativiteit, welwillendheid en flexibiliteit van individuele studenten, begeleiders en stagecoördinatoren. Als stagiair ben je dus ondanks alle oproepen en beleidsambities van overkoepelende organisaties een beetje overgeleverd aan de bereidheid van individuen om te helpen.

Je adviseert bedrijven hoe zij stages maximaal kunnen benutten als recruitment – en onboarding instrument. Hoe werkt dit precies?
Dit werkt vooral heel goed. Een stage is een sollicitatiegesprek van weken of maanden. Je leert elkaar tijdens die stage écht kennen. Veel beter dan in een paar formele gesprekken waarin jij vanuit jouw bedrijf en de student zich nét wat mooier voordoen. Toch? Dat lukt je niet tijdens de stage. Maskers gaan af. Dan weet je precies wie wel en wie niet past in jouw dreamteam.  Bovendien weet de student al goed hoe het bedrijf functioneert. Dit scheelt enorm in het inwerken(onboarden) als je besluit iemand aan te nemen. Die studenten willen graag bij jouw bedrijf blijven werken en bovendien zullen ze minder snel vertrekken omdat er verkeerde verwachtingen zijn (nog altijd de grootste reden van vertrek in het eerste jaar).

Jij hebt op jouw beurt minder miskleunen bij het aannemen van mensen om precies dezelfde reden. Als je uitrekent hoeveel zo’n mishire kost is dat een enorme kostenbesparing.

Trouwens: Ook als er geen baan is, of de student niet wil komen werken heb je er bij een superstage direct een ambassadeur bij die enthousiaste verhalen verteld over jouw bedrijf. Een gratis accountmanager of recruiter dus.

Oh ja: Een stagiair drukt niet vanaf dag een volledig op de loonlijst. Je investeert vooral tijd en aandacht. Heel fijn, juist ook in deze moeilijke tijden.

Win-win-win dus. De student heeft een topervaring, jij bouwt aan een sterk merk én hebt gemotiveerde mensen binnen (en ambassadeurs!) tegen relatief lage kosten. De school heeft een betrouwbaar stage – adres waardoor ze jou graag behouden als leerbedrijf. Dan moet je wel weten wat je doet.

Stagiaires zijn ontzettend waardevol en de doorstroom van stagiaire naar vaste medewerker scheelt werkgever recruitment kosten én hij heeft direct een goed ingewerkte medewerker. In deze tijden natuurlijk ontzettend interessant voor werkgevers. Heb je hiervoor nog een super tip voor de lezer?
Jazeker! Hou het simpel: Zorg dat de student in ieder geval drie dingen voelt: Ik kan het, ik kan het zelf en ik hoor erbij. Zitzakken, mooie koffiemachines en hoge stagevergoedingen zijn echt secundair. Als je die drie elementen op orde hebt zijn eventuele extraatjes de kers op de taart.

Verwacht je dat er meer stagiaires beschikbaar zijn de komende periode? Of zal er nu juist meer vraag naar stagiaires zijn?
Dat hangt erg van de branche af. Ik denk dat in bijvoorbeeld weer de horeca veel studenten minder keuze hebben aan leerbedrijven en stageplekken. Dit geeft mooie kansen voor bedrijven om wél een student te werven. Ook zie ik dat studenten in (te)veel gevallen zelf van alles moeten uitzoeken. Geef je die nu een topervaring dan kan het een kans zijn om jouw bedrijf op de kaart te zetten. Bijvoorbeeld door nu actief studenten te gaan helpen. Het ziet er naar uit dat het MBO en HBO met ingang van het nieuwe schooljaar weer volledig van start gaan. Studenten zijn dus ook gewoon op zoek.

Zien we jou nu meer online? Of straks gewoon nog te vinden als fysieke spreker in zalen?
Ja. Ik heb een wekelijkse nieuwsbrief Werf Slim. Daarnaast ben ik online actief op sociale kanalen en werk ik aan online masterclasses je jouw bedrijf écht slim inricht op het werven van jong talent. Wil je daar meer over weten? info@bureau-brand.nl.

Als het weer kan heb ik een groot aantal lezingen, workshops en de grote generatiequiz staan. Wanneer en in welke vorm dat allemaal gaat gebeuren blijft nu even onduidelijk.

Mijn boek is ook nog steeds verkrijgbaar.

Leuk trouwens: Daar heb ik nu ook een voorproefje van gemaakt. Gratis. Enige wat ik vraag om de verzendkosten voor je rekening te nemen. Aanvragen kan hier.
Altijd in meervoud, want het is om uit te delen