IS EUROPA KLAAR VOOR SHANTUI?

gww
De eerste Shantui bulldozers zijn al aan het werk. Het merk dat wereldwijd de grootste leverancier is van bulldozers, krijgt nu ook in West-Europalangzaam voet aan de grond.
Tijdens de vakbeurs TKDdraaiden twee bulldozers op volle toeren. De daar aanwezige14 tons DH13K LGP en de 18 tons DH16K LGP, zijn beide goedgekeurd voor de Europese markt. Dat de machines hun mannetje staan, heeft Shantui al lang en breed in de rest van de wereld laten zien. Het merk is met name actief in China, Rusland, Afrika, het Midden Oosten en Amerika.Ook in Oost-Europa is Shantui al vele jaren goed vertegenwoordigd.
Handelsbarrières ,,Door het aanpassen van de motor emissienorm heeft Europa, bewust of onbewust, een tijdelijke handelsbarrière opgeworpen voorveelChinese bouwmachinefabrikanten,” vertelt importeur Robert Witsenburg vanuit Leiden. ,,Dat neemt niet weg dat Shantuial in Europa actief is, alleen redelijk onzichtbaar. Shantui levert namelijk veel onderdelen voor verschillende grote machinemerken. Nu de westerse motorenleveranciers onderling concurrentie voelen en ook graag motoren aan China willen leveren, biedt dat kansen om ook met onze machines de Europese markt op te gaan.” Shantui gebruikt voor haar exportmachines de motoren van Cummins en FPT.  De bulldozers zijn CE en TUV gekeurd.Daarmee voldoen zij aan de strengste eisen. Stap voor stap wordtvan alle exportmachines de motor emissiestandaard aangepast.
Primeur In Europa heeft de Nederlandse markt de primeur. Een mooi begin volgens Robert. ,,Nederland ligt centraal in Europa en heeft het logistiek heel goed voor elkaar. Daarnaast zijn klanten hier kritisch en gericht op goede kwaliteit. Als het hier lukt, dan lukt het elders vast ook.”  Zo makkelijk is het echternogniet. De Nederlandse markt wordt gedomineerd door Caterpillar. Aan Witsenburg de opdracht om ‘het Shantui-bloed’ door de aderen van de machinisten te laten stromen.
Lange adem De grootste uitdaging om met Shantui voet aan de grond te krijgen is niet zo zeer de machine maar meer de naam. De naam Shantui is in Europa nog niet zo bekend. ,,Langzaam zien we dat veranderen. Ook Japanse en Koreaanse automerken, zoals Honda, Daihatsu en Mazda, hebben destijds veel moeite moeten doen om in the picturete komen bij de Europese automobilist. Dankzij hun kwaliteit en betrouwbaarheid zijn ze nu niet meer weg te denken uit hetstraatbeeld. Datzelfde geldt voor ons. De markt moet nog leren waar Shantui voor staat. Shantui heeft als motto dat waar de machines draaien de service ook aanwezig moet zijn. Daar mag de klant ons aan houden. Het draait om vertrouwen en dat krijg je door vertrouwen te geven. Een machine moet goed zijn. De Shantui-bulldozers zijn goed. Service hoort daar bij.”