Afbeelding

Maritieme sector vraagt om gespecialiseerde IT-partners

bouw
De oplossingen in de IT-sector volgen elkaar in rap tempo op. En die dynamiek heeft ook zijn impact op de maritieme sector; de digitalisering in de scheepvaart is inmiddels in volle bloei. Om digitaliseringstrajecten efficiĆ«nt te realiseren moet echter wel rekening gehouden worden met een aantal specifieke eisen binnen de sector. En die gaan een stuk verder dan maritiem gecertificeerde hardware en andere keurmerken waaraan de navigatie- en communicatieapparatuur moet voldoen. 
Er is een duidelijke trend zichtbaar. Ook aan boord van een schip wordt connectiviteit steeds belangrijker. Steeds meer apparatuur is voorzien van sensoren, die data leveren die met behulp van slimme technieken zoals business intelligence vertaald wordt naar waardevolle informatie. Die weer belangrijk is om het rendement van het schip te kunnen optimaliseren...
Om digitaliseringstrajecten in de scheepvaart succesvol te kunnen realiseren is het noodzakelijk om inzicht te hebben in de volgende specifieke kenmerken van de sector:
Lange levensduur Schepen zijn en worden gebouwd om tientallen jaren operationeel te zijn. Dit heeft gevolgen voor de IT-infrastructuur. Enerzijds omdat bij de bouw van een schip 20 jaar geleden geen rekening is gehouden met eisen en voorwaarden die nu aan een IT-infrastructuur worden gesteld. Anderzijds omdat oudere schepen voorzien zijn van specifieke sensoren en connectoren (zoals RS-232- / Com-poorten) die ook uitgelezen moeten worden. Bij een verdergaande digitalisering aan boord van het schip moet hiermee rekening gehouden worden, evenals met specifieke configuraties die op de nieuwste kantoorapparatuur niet meer mogelijk zijn.
Connectiviteit en bandbreedte Een van de grootste uitdagingen in de scheepsvaart is connectiviteit en bandbreedte. Dit is het grootste verschil tussen kantoorautomatisering en IT aan boord van schepen. Op het moment dat een schip de haven verlaat, verdwijnt de verbinding met de mobiele signalen (wifi/4G/5G) met standaard apparatuur zeer snel. Verder op zee wordt er overgeschakeld op satellietcommunicatie. Dit is een goed en stabiel netwerk, maar met een minimale bandbreedte en extreem duur in gebruik. Dit betekent dat er voor communicatieoplossingen aan boord altijd rekening gehouden moet worden met een beperkte bandbreedte en de kosten hiervan.
Flexibiliteit Daarnaast draait het in de maritieme wereld om timing. Het is vaak lastig aan te geven wanneer een schip precies aankomt in de haven. En als het schip eenmaal aan de kade ligt, dan wil het zo snel mogelijk vertrekken. Flexibiliteit, zorgvuldigheid en snelheid zijn dan cruciaal. Letterlijk de boot missen kan voor grote problemen aan boord zorgen, zeker als de volgende haven pas over een aantal weken wordt bereikt.
Wereldwijde dekking Ook de apparatuur zelf moet tegen een stootje kunnen. De bemanning van een schip verricht over het algemeen wat ruwer werk en heeft vaak vuile handen. Daarnaast moet de apparatuur op het dek en in de laad- en machinekamers ook bestand zijn tegen water, trillingen, warmte, wind, stof en zout. De Toughbook notebook en tablet devices van Panasonic voldoen aan deze voorwaarden. Ze zijn robuust, ongevoelig voor vuil en bestand tegen alle weersomstandigheden. Bovendien kunnen oudere Com-poorten heel eenvoudig worden toegevoegd.
Door het internationale karakter van de maritieme sector moet een fabrikant wereldwijd service en support kunnen bieden. Dit is heel belangrijk omdat een schip niet even terug kan varen naar de thuishaven als er een probleem is.
Voor meer informatie: www.toughbook.nl