||
|| ||

Nieuwe generatie GINAF bouwvoertuigen

bouw
GINAF zet het volledige productiegamma om naar de nieuwe generatie DAF chassis (XD/XF/XG): van 6x2 tot 10x6, inclusief de voorwielaangedreven GINAF chassis (4x4 - 8x8). De HydroAxle+ aangedreven vooras is reeds beschikbaar op de nieuwe DAF XD/XF/XG. Naast het fraaie nieuwe aangezicht en het verbeterde comfort voor de chauffeur voert GINAF tegelijkertijd een aantal technische verbeteringen door in de eigen systemen. Er wordt een nieuwe generatie HPVS geïntroduceerd. Hierbij worden de ervaringen van de voorgaande generaties gecombineerd tot een eenvoudiger systeem maar met behoud van alle functionaliteiten.

Daarnaast is er een nieuwe bijplaatsas met 10 ton draagvermogen. Hiervoor gebruikt GINAF de originele DAF vooras. Deze kan worden ingebouwd op DAF- en GINAF-chassis als voor- of naloopas. De ophanging bestaat uit 2 reactiestangen aan de onderzijde en een zogenaamde X-link aan de bovenzijde. Het rolcentrum ligt hierbij op gelijke hoogte als bij de aangedreven achteras(sen) waardoor ongewenste chassisspanningen worden geëlimineerd. De X-link vervult ook de functie van stabilisatorstang. De vering vindt plaats middels lastafhankelijke luchtvering welke geïntegreerd wordt met bestaande luchtvering, of als standalone indien het een bladgeveerd basisvoertuig betreft. In het laatste geval wordt de aslast van de bladgeveerde as(sen) gemeten om de bijplaatsas correct te laten meedragen. Op chassis met HPVS wordt de aslast geregeld op basis van de HPVS systeemdruk. In alle gevallen is de as voorzien van een heffunctie middels hefbalgen en een wegrijhulp. 

Als voorloopas vindt de besturing plaats op mechanische wijze middels stuurstokken vanaf het stuurhuis. Als naloopas wordt gestuurd middels de laatste generatie ETS, een elektronisch geregeld hydraulisch stuursysteem. Dit systeem werkt snelheidsafhankelijk voor optimaal manoeuvreren op lage snelheid en maximale stabiliteit op hoge snelheid.
Met de toepassing van deze as op genoemde chassis zijn de slijtdelen (remmen, wiellagers enz.) 100% DAF wat de serviceability vergroot.
Gestuurde 8 ton en 13 ton bijplaatsassen, de laatste in dubbelluchtuitvoering, zijn ook leverbaar.
Heavy Duty EV-aandrijflijn Sinds 2013 houdt GINAF zich ook bezig met de elektrificatie van voertuigen. Een recente ontwikkeling is een drijflijn geschikt voor zware voertuigen. Deze is geschikt voor alle zware toepassingen, zowel in de bouwwereld maar ook daarbuiten. Ook in de GINAF multi-assige chassis zal deze toegepast worden. Technisch is de drijflijn geschikt voor totaalgewichten tot 75 ton. Er wordt gebruik gemaakt van een elektromotor van max. 540 kW in combinatie met een ZF Traxon transmissie voor maximale efficiëntie. De energievoorziening komt uit een batterijpakket al dan niet gecombineerd met waterstofbrandstofcel.
||
||