Mol Lifting

Vijf jaar geleden gooide Remko Mol met zijn bedrijf Mol Lifting het roer om. Van verhuurder van alles wat op de bouw nodig is, is het bedrijf nu specialist in liften voor goederen en personen. Dat biedt volop kansen en uitdagingen want de ‘eenvoudige’ bouwlift gaat steeds meer lijken op een hotellift.

Mol Lifting is een familiebedrijf. Directeur en eigenaar Remko Mol is de derde generatie. Van oorsprong was het ruim 75 jaar oude bedrijf een handelsbedrijf. Begin 2000 werd de focus verlegd naar de verhuur van bouwmachines en hulpmaterieel in de breedste zin van het woord. Totdat Remko besloot over te stappen van generalist naar specialist. “Nu zijn wij specialist in verticaal transport,” legt de ondernemer uit. “Wij verhuren tijdelijke liften voor goederen en personen. Daarnaast verkopen wij permanente liften voor met name de industrie. Denk hierbij aan serviceliften voor monteurs. Doordat we specialist zijn, kunnen we ook een heel breed pakket aan liften leveren. En anders maken wij een lift op maat. Ons vloot bestaat uit circa 200 machines.”

Welke lift past?
Klanten zijn vooral bouwbedrijven en aanverwante bedrijven en de industrie. Zo levert Mol Lifting liften aan Shell, Tatasteel, BP, TNO Delft en Damen Scheepswerf. De gemiddelde verhuurperiode is drie tot zes maanden. Een jaar of langer is echter ook geen uitzondering. “Klanten willen graag goed advies. Ze hebben een lift nodig, maar realiseren zich vaak niet welke mogelijkheden er zijn en welke lift het beste bij het project past. Onze mensen gaan daarom altijd op locatie kijken. Wat heb je echt nodig en waar heb je het meeste aan?”

Net een hotellift
Nu de bouwsector weer volop in de lift zit, om het in toepasselijke termen te zeggen, groeit het bedrijf van Remko net zo hard mee. En dat is best een uitdaging. “We willen kwaliteit blijven leveren maar zijn daarvoor afhankelijk van goede mensen. En als je als bedrijf groeit, moet je die extra mensen zien te vinden. Het betekent ook dat we keuzes moeten maken. Onze groei biedt tegelijkertijd kansen om onze vloot te vernieuwen en nog meer specialisatie aan te brengen. De eisen op de bouw worden zwaarder, dus ook de eisen die gesteld worden aan de liften. Steeds vaker moeten er meer mensen en meer goederen naar boven worden vervoerd. Zo zie je tegenwoordig ook steeds meer twincabins. Een dubbele cabine die in één keer 45 mensen naar boven brengt en vier ton aan draagvermogen heeft. De liften zelf worden ook geavanceerder. Had je vroeger bij wijze van spreken alleen een knop voor naar boven en naar beneden, nu doen veel liften qua bediening via displays niet onder voor de gemiddelde hotellift. Bij de moderne bouwliften kunnen ook van afstand mogelijke storingen uitgelezen worden.”

Lift huren? Drie tips
Als je een lift wil inzetten op de bouwplaats, waar moet je op letten? Remko geeft drie praktische tips:
1. Schakel een gerenommeerd bedrijf in die je eerlijk en goed kan adviseren.
2. Betrek de leverancier al in een vroeg stadium bij het bouwproject zodat een reële inschatting gemaakt kan worden van de benodigde capaciteit.
3. Laat de prijs niet zaligmakend zijn, kwaliteit en veiligheid moeten voorop staan.

Mol Lifting