Revisie blijkt duurzaam alternatief voor nieuw

bouw

DDM geeft vertrouwde Hitachi ZX470 sloopkraan een tweede leven

Duurzaamheid en circulariteit krijgen steeds vaker prioriteit binnen de sloop- en recyclingsector. Zo ook bij DDM Demontage BV in De Meern. In plaats van te investeren in een nieuwe sloopkraan koos de onderneming ervoor om hun Hitachi ZX470LCH-3 volledig te reviseren. De make-over is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met Hitachi Construction Machinery Nederland en smaakt beslist naar meer.

Het machinepark van DDM telt in totaal 25 graafmachines (zowel op banden als rupsen) en hijskranen, waaronder meerdere Hitachi’s. Zo is recent geïnvesteerd in een ZX890LCH-7 uit 2021 en SCX1000A-3 van Sumitomo uit 2022. Al sinds 2013 draait er een Hitachi ZX470 mee in de vloot. Na een aantal verre reizen te hebben gemaakt naar onder meer Azië, het Midden-Oosten en Duitsland verdiende deze kraan wat aandacht. In eerste instantie dacht men er in De Meern over om de bijna 60-tons rupsgraver in te ruilen voor het nieuwste type uit de Zaxis-7 serie, maar omdat de Hitachi altijd goed onderhouden is en relatief weinig slijtage vertoonde, werd gekozen voor een flinke opknapbeurt.


[caption id=”attachment_218952” align=”aligncenter” width=”1024”] De bijna 60-tons ZX470 is door DDM na de restauratie ingezet met 25 meter sloopgiek bij de afbraak van een tankpark in Hamburg (D).[/caption]

Niet kapot te krijgen “In basis was de ZX470 nog hartstikke goed”, weet Alex Verlaan, die als manager Equipment & Trading verantwoordelijk is voor de inkoop en het beheer van het materieel bij DDM. “De motor had slechts 8.000 uur gedraaid en is simpelweg niet kapot te krijgen. Verder is de machine jaarlijks onderhouden via Hitachi Nederland en de onderwagen was ook nog in goede conditie. In 2020 is bovendien groot onderhoud gepleegd bij Hitachi in Oosterhout, waarbij de pomp werd vervangen.” Een revisie lag dus meer voor de hand, aangezien alle slangen en bedrading van de machine door de jaren heen waren aangetast door zeewater. Bovendien had het bedrijf al de nodige ervaring op dit gebied.

Zo’n vijf jaar geleden is DDM in de eigen werkplaats gestart met het reviseren van werktuigen, zodat er altijd een reserve-exemplaar voor het grijpen ligt. Op die manier hoefden minder reparaties in het veld te gebeuren, dus minder stilstand. Dit beviel zo goed dat het reviseren is uitgebreid naar kleinere machines en een bandenkraan. “De ZX470LCH-3 is de eerste grote machine die zo’n metamorfose heeft ondergaan. In het kader van circulariteit is dit een geslaagd project. Waarom een nieuwe kraan kopen als je de machine die er al is kunt repareren en voorzien van de laatste technieken? Hiermee laat DDM zien dat duurzaamheid begint bij hergebruik, net als in onze sloopprojecten.”


[caption id=”attachment_218953” align=”aligncenter” width=”1512”] In de eigen werkplaats is de machine bijna volledig gestript en daarna weer opgebouwd met originele Hitachi onderdelen.[/caption]

Eerst volledig gestript De onderneming, die internationaal actief is op het gebied van demontage, sloop, asbestverwijdering en relocatie, is zuinig op haar machines, zodat deze zo lang mogelijk meegaan. Een voorwaarde is wel dat al het materieel goed in het proces blijft passen, zowel qua techniek als wat betreft veiligheid. Om de ZX470LCH-3 volledig op te kunnen knappen is eerst alles van de graafmachine gehaald, op de motor en pompen na. Een groot deel van de kabelboom is vervangen, evenals alle slangen, rubbers, o-ringen, ventielen, diverse ramen, condensor, accumulator en draaikrans. Alle onderdelen zijn afgenomen bij Hitachi Nederland om zeker te zijn van de juiste kwaliteit voor een lange levensduur.


[caption id=”attachment_218954” align=”aligncenter” width=”2295”] Een foto van vóór de metamorfose. De sloopkraan uit 2011 is door DDM ingezet op projecten in o.a. Azië, het Midden-Oosten en Europa.[/caption]

Ging dat alles zonder slag of stoot? “Terugkijkend zouden we alleen nog de zwenkmotoren hebben gedemonteerd, zodat er meer ruimte ontstaat om aan de machine te kunnen werken”, vertelt Alex. Nagenoeg alle werkzaamheden zijn door eigen technici uitgevoerd. Wel heeft een servicemonteur van Hitachi een omkeerfan ingebouwd. Bij het rijwerkgedeelte zijn alle bouten van de rijplaten vervangen en zijn de platen opnieuw gesteld. DDM heeft de machine zo opgebouwd, dat deze met de standaard giek inzetbaar is of met een 25 meter lange sloopgiek. Die kan op hoogte werken met tools tot 2,4 ton. Tot slot is de ZX470 zowel van binnen als buiten compleet overgespoten in de huisstijl.

Smaakt naar meer Uiteindelijk heeft de revisie drie maanden geduurd en veel kennis plus inzicht opgeleverd. Als hoofd materieel benadrukt Alex dat er niet fulltime aan is gewerkt. “Alles moest gebeuren tussen de gewone werkzaamheden door.” Na de opknapbeurt is de machine eerst uitvoerig getest bij een klant in de buurt, om vervolgens in de Duitse havenstad Hamburg te worden ingezet bij de sloop van een tankpark. “Het smaakt zeker naar meer! Een volgende keer zullen we zaken wel anders aanpakken en je komt altijd dingen tegen waar je van te voren geen rekening mee houdt. Maar deze machine kan er weer heel veel uren tegenaan, dus we kunnen nog jaren plezier hebben van de ZX470.”


[caption id=”attachment_218955” align=”aligncenter” width=”1489”] De in volle glorie herstelde Hitachi ZX470 voor het hoofdkantoor van DDM Demontage in De Meern.[/caption]

Wat nog op het wensenlijstje van DDM staat is een kit om de Hitachi om te bouwen, zodat die Stage V-ready is. Om de uitstoot te beperken draait de 260 kW/349 pk sterke Isuzu zescilinder al jaren op HVO 100 biodiesel. “We zijn aan het onderzoeken of het mogelijk is om deze Stage III krachtbron uit te rusten met retrofit nabehandeling, waardoor de machine overal inzetbaar is.” De Hitachi is in 2011 nieuw geleverd aan Stolwerk Sloopwerken uit Breda. Na slechts 200 draaiuren werd de ZX470LCH-3 in 2013 overgenomen door DDM. Sindsdien is de sloopkraan ingezet op tal van projecten in meerdere landen, waaronder Maleisië, België, Engeland, Frankrijk, Duitsland en natuurlijk Nederland.