||
|| ||

Scania op Matexpo 2021: Plug & play systeem biedt carrosseriebouwer veel flexibiliteit

gww
De Scania XT, een model dat voor alle cabineversies en alle motoren gekozen kan worden, is gemaakt voor de zwaarste (bouw)klussen en uitdagende omstandigheden. De basis van de Scania XT is een uiterst robuuste bumper die aan de voorkant van de cabine 150 mm uitsteekt. Het geeft het voertuig een karakteristiek uiterlijk dat zowel kracht als robuustheid uitstraalt. Daarnaast kunnen klanten van de Scania XT kiezen uit verschillende afwerkingsmogelijkheden voor het interieur als het exterieur die een bijdrage leveren aan meer productiviteit en de indruk van onverzettelijke kracht versterken.
De bumper biedt een oploophoek van ongeveer 25 graden, afhankelijk van de uitvoering in termen van bandenkeuze en chassis. In combinatie met een beschermplaat en de koplampbescherming heeft de XT-versie een bijzonder robuuste en sterke voorkant die met gemak tegen een stootje of lichte aanrijding kan zonder schade aan de onderliggende constructie op te lopen. In het midden bevindt zich een zeer toegankelijke sleeppen, die een capaciteit heeft van 40 ton, wat welkom is als het voertuig een ander voertuig moet lostrekken of zelf assistentie nodig heeft wanneer het volgeladen is.
Waar bouwvoertuigen in verschillende toepassingen in eerste instantie de meest voor de hand liggende XT-kandidaten zijn, bieden de modulaire systemen van Scania ook grote mogelijkheden voor maatwerk. Bovendien is Scania ook uniek in de plug & play manier waarop men verschillende carrosserieën en elektronica van de opbouw kan integreren in het eigen voertuigsysteem. Het tijdrovende trekken van eigen kabels kan hiermee voorkomen worden.

Los van het ontwikkelen en het vergemakkelijken van de uitvoering van carrosseriebouw voor de vrachtwagens zelf, richt Scania zich ook op informatie en training. Men onderhoudt een uitgebreide website (truckbodybuilder.scania.com/) met handige informatie en tekeningen.
Op Matexpo 2021 presenteert Scania twee G500 6x4 XT bouwvoertuigen met een haakarmsysteem. Desgewenst kan de aangedreven tandem ook geleverd worden met een liftbare achterste as. Zo kan men bij een lichtere belading de rolweerstand verminderen, slijtage verminderen en brandstof besparen.
“De keuzevrijheid stopt natuurlijk niet bij de mogelijkheden die we voor cabines,  asuitvoeringen en opbouw hebben. Het assortiment motoren is ook extreem groot en een Scania XT heeft alles in de aanbieding,” aldus Jan de Vries, Director Sales Scania Nederland. “Al onze motoren zijn SCR-only uitgevoerd en daarmee ook zeer zuinig in het brandstofverbruik. Dat is niet alleen goed voor de portemonnee, maar ook gunstig voor het milieu. Het brandstofverbruik is immers direct gekoppeld aan de CO2 uitstoot; des te lager des te beter.”
||
||