|||
||| |||

Service en veiligheid tijdens de kerstperiode

gww

Wanneer vrijwel de volledige bouwsector rond de kerstdagen een week of twee met reces gaat, zet de onderhoudsafdeling van Hitachi Nederland een paar tandjes bij. After Sales Manager Henk Eric Diderik: ‘Bij ons is er die periode, net zoals tijdens de bouwvak, een forse piek in onderhoud, keuringen en reparaties. We kunnen veel aan, vooral als aannemers op tijd plannen. Dat is op dit moment van nog groter belang, omdat de supply-chain wereldwijd anders loopt dan we gewend zijn. In het nieuws hoor je vooral berichten over vertraagde leveringen van complete producten, maar ook de levertijden van losse onderdelen lopen op. Directe beschikbaarheid is geen vanzelfsprekendheid meer.’

Hitachi Nederland is onderdeel van Hitachi Construction Machinery Europe (HCME) en verzorgt de service aan grotere Hitachi-machines (vanaf 10 ton) en de verkoop, verhuur en after sales van een scala aan machines. Een landelijk sub-dealer netwerk van bedrijven ondersteunt in de verkoop, verhuur en after sales van kleinere machines. In specifieke rayons verzorgen de sub-dealers eveneens de verkoop en service van grotere machines. Hiermee heeft Hitachi in Nederland een landelijke dekkend netwerk om de klant optimaal te bedienen. Overal en voor iedere toepassing. Tenslotte heeft Hitachi Nederland ook Sumitomo (HSC) hijskranen in zijn portefeuille en BELL articulated dump trucks (BELL ATC). ‘Bij elkaar een fantastisch pakket om een brede groep klanten te bedienen en werknemers een uitdagende baan te geven’, aldus Henk Eric. 

Grote veelzijdigheid met draai-kantelstukken Bij de dealers worden de graafmachines (groot en klein) klantspecifiek opgebouwd. ‘In Nederland zijn de meest voorkomende klanteisen: aangepaste verlichting, extra hydraulische functies en overdrukcabines. Daarnaast is de laatste vijf jaar het opbouwen van draai-kantelstukken sterk in opkomst. Met name bij mobiele machines is dit een zeer populaire toepassing die naar verwachting uit zal groeien naar de standaard.’ Draai-kantelstukken geven een machine een grote veelzijdigheid, zeker wanneer deze is uitgevoerd als 2-slangensysteem. Henk Eric legt uit: ‘Hierbij wordt de bediening van de machinist met een extra computer ondersteund. Hierdoor kan de machinist zeer nauwkeurig de oliestromen naar het draai-kantelstuk doseren en de machine zeer precies bedienen.’ 

Er moet iemand in de buurt zijn Tijdens de komende kerstpiek zijn alle Hitachi-monteurs dan zowel in de eigen werkplaatsen als op locatie bij bouwbedrijven aan het werk. ‘Onze monteurs gaan geregeld meerdere dagen achter elkaar naar aannemers om het volledige machinepark te keuren en onderhouden. Andere bedrijven brengen hun machine naar onze werkplaatsen of naar die van onze dealers.’ Bij het verlenen van service is veiligheid van de werknemers altijd het belangrijkst. ‘Qua veiligheid zijn veel aspecten belangrijk. De dagen rond kerst zijn kort en donker, machines kunnen nat en glad zijn, een val is zo gemaakt. Verlichting en goede ondergrond op de werkplek zijn dus belangrijk. Eveneens is het zeer wenselijk dat er meerdere mensen op de werklocaties zijn. Er moet iemand in de buurt zijn voor het geval iemand van een machine valt of klem komt te zitten. Wanneer machines bij ons in de werkplaats staan of bij de klant op het eigen terrein, is dat altijd wel het geval. Indien nodig organiseren we het zelf door twee monteurs te laten gaan. En monteurs beoordelen altijd de werklocatie alvorens zij beginnen. In geval hij of zij het onveilig acht, neemt de monteur contact op en kijken we voor aanpassende maatregelen. Gelukkig halen vele bedrijven hun machines tijdens de kerstreces naar hun eigen locatie. Alleen al om hem niet weken lang op een donker verlaten bouwterrein te laten staan. Daar zijn altijd wel mensen, is de verlichting en de ondergrond goed. Tenslotte komt veilig en comfortabel werken ook de kwaliteit van het werk ten goede.’

Het nut van de voorinspectie Van deze After Sales Manager is de grootste uitdaging om tijdens elke bouwvrije periode alle werkzaamheden ingepland en voorbereid te krijgen. ‘Daarom verzoek ik onze klanten op tijd hun aanvragen voor onderhoud en keuringen aan te melden.’ Hitachi zal er alles aan doen om ook bouwbedrijven die slechts een paar dagen voor kerst reparatieverzoeken

 indienen, ook te helpen. ‘Monteurs die normaliter nieuwe machines ombouwen, helpen dan om onderhoud en reparaties te doen. Na de piek gaan ze weer aan de slag met nieuwe voertuigen. Maar, als je echt zeker wilt weten dat alles op tijd klaar is voor bouwprojecten in het nieuwe jaar, meld het dan op tijd aan.’ Het laten doen van een voorinspectie is een andere tip. ‘In maximaal een uur weet je welke werkzaamheden eraan zitten te komen.’ Het bouwreces rond de feestdagen is, volgens de Hitachi After Sales Manager, voor veel bedrijven het uitgelezen moment om de jaarlijkse, verplichte veiligheidskeuring te laten uitvoeren. ‘Vaak staat al het materieel bij elkaar en kunnen de keuringen snel en effectief gebeuren. Met periodiek onderhoud waarborg je als gebruiker de conditie en veiligheid van je machines. De jaarlijkse verplichte veiligheidskeuring doen we onder het label van onze branchevereniging BMWT.’

Innovaties van Hitachi Hitachi investeert veel in innovaties. ‘We bevinden ons in een continue transitie naar milieuvriendelijker motoren en elektrificatie.’ Vanaf december gaan een aantal klanten proefdraaien met onze eerste volledig elektrische graafmachine de Hitachi ZE85. Een 8.5 tons rups graafmachine.’ Dit model zal een bijdrage gaan leveren aan het verminderen van de uitstoot van stikstof en CO2, in het bijzonder op de bouwlocatie. ‘We verwachten dat de ZE85 volledig mee kan draaien op de bouwplaats en we in de toekomst meer elektrische machines zullen ontwikkelen.’  Een andere innovatie zijn ontwikkelingen op het gebied van GPS-systemen. ‘De machine en GPS-systemen integreren steeds meer. Hierdoor kan efficiënter en effectiever gewerkt worden en de kwaliteit van het graafwerk en de afwerking van grondwerk nog verder verhoogd worden. Bijvoorbeeld een talud trekken of een veld vlak trekken kan hierdoor steeds beter en sneller.’  

Aan de slag bij Hitachi? HCME produceert in Nederland grondverzetmachines voor de Europese markt. In Amsterdam worden graafmachines en wielladers in de klasse van 10 tot 45 ton gebouwd. De productie in Oosterhout, van minigraafmachines van 1 tot 6 ton en hijskranen, is recent van Oosterhout naar Amsterdam verplaatst. Het Europese onderdelenmagazijn zit nog wel in de Noord-Brabantse plaats. Dit levert aan dealers door heel Europa en Afrika. Bij HCME werken in totaal 600 mensen. Hitachi Nederland is een zelfstandige businessunit binnen HCME en er werken zo’n 60 mensen. Henk Erics team bestaat uit ongeveer 35 man. Er zijn twee servicevestigingen in Nederland (Oosterhout en Hoogeveen). ‘De samenwerking met engineer-afdelingen maakt het leuk en bijzonder om onderdeel te zijn van de fabriek. Als Hitachi Nederland kunnen we hierdoor een snelle brug slaan tussen klantwensen en fabrikant.’ Henk Eric werkt nu zo’n 13 jaar bij Hitachi. ‘Dat is lang, maar meerdere collega’s werken er langer. Dit bevestigt dat het een prachtig bedrijf is. Door alle dynamiek en ontwikkelingen in de markt zijn er steeds nieuwe uitdagingen en is geen dag hetzelfde. Doordat we een groot bedrijf zijn, zijn er vele doorgroeimogelijkheden.’ Voor zijn team heeft hij een aantal leuke vacatures open staan. ‘We zoeken mensen in de werkvoorbereiding en planning en uiteraard zijn monteurs zeer welkom.’

Tekst: Sara Terburg

|||
|||
|||