volvo-trucks-elektrische vrachtwagen

Om te voldoen aan de groeiende vraag naar voertuigen met minder lawaai en uitstoot, vooral in kwetsbare, stedelijke gebieden, biedt Volvo Trucks verschillende alternatieven. Zo is vanaf nu de eerste zware en in serie geproduceerde elektrische Volvo-truck leverbaar.  Onlangs werd zo’n Volvo FE Electric 6×2 met elektrische kraakpersopbouw door internationaal waste-to-productbedrijf Renewi in gebruik genomen voor het inzamelen van bedrijfsafval in Amsterdam.

De Volvo FE Electric voor Renewi heeft een GVW van 27 ton. Het is daarmee het zwaarste elektrische voertuig dat door een OEM af fabriek en in serie geproduceerd wordt. Renewi’s Volvo FE Electric wordt ingezet voor afvalinzameling in binnenstedelijke gebieden. Het voertuig is voorzien van vier lithium-ion accupakketten van 50 kW elk. De accu’s laden ook tijdens het remmen op wat de Volvo FE Electric zeer geschikt maakt voor inzet met veel stop-and-go.

Naast een Volvo FE Electric levert Volvo Trucks dit jaar ook de lichtere Volvo FL Electric af. Daarnaast start in 2021 de verkoop van de zwaardere Volvo FM en Volvo FMX Electric; speciaal voor het bouwsegment. En ook de komst van de Volvo FH Electric is inmiddels aangekondigd. Vanaf 2021 biedt Volvo Trucks haar complete heavy duty-range elektrisch aan.

De elektrische trucks zullen vooral ingezet worden voor regionaal transport en stedelijke bouwactiviteiten. De voertuigen hebben een treingewicht tot 44 ton. Afhankelijk van de accuconfiguratie is de actieradius maximaal 300 km.

Elektrische trucks voor het veeleisende en zware internationale transport zullen binnen de komende tien jaar volgen. Dit zijn elektrische trucks met accu’s en met een brandstofcel die een grotere actieradius hebben.

Vanuit het perspectief van Volvo Trucks is het voor de transitie naar duurzamer transport van groot belang dat de overgang naar alternatieven zo soepel mogelijk verloopt zodat transportbedrijven zich kunnen aanpassen. De meeste transportbedrijven zullen niet in één keer overstappen op elektrisch rijden. In de praktijk zal er in veel bedrijven de komende 20-30 jaar sprake zijn van een overgangsperiode met een gemengd wagenpark op verschillende brandstoffen. Dit kunnen dan fossielvrije alternatieven zijn zoals Bio-LNG of HVO. Voorop staat dat de geboden oplossingen CO2-neutraal zijn en tegelijkertijd transporteurs in staat stellen om winstgevend te zijn en voldoende productiviteit te behalen.