|||
||| imbema-de-jong-bouw-installatie-bouwmagazine||imbema-de-jong-bouw-installatie-bouwmagazine|imbema-de-jong-bouw-installatie-bouwmagazine

De Jong Betonboringen beveiligt zijn bestelauto’s beter

bouw
Diefstal uit bestelwagens is een groot probleem. Naast de waarde van de gestolen goederen, tellen tijdverlies en niet kunnen werken mogelijk nog zwaarder. Bij De Jong Betonboringen uit Assendelft waren ze er na twee jaar helemaal klaar mee. Het bedrijf koos voor extra Gatelock sloten van Imbema op alle deuren van zijn 40 bestelwagens. En dat helpt. 
“Door alle inbraken in onze bestelwagens hadden wij in 2 jaar tijd duizenden euro’s schade”, vertelt Mike Krom, directeur/eigenaar van De Jong Betonboringen uit Assendelft. “Toen was ik er helemaal klaar mee! Niet alleen dekt de verzekering dit soort schades maar tot een bepaald bedrag. Ze gaf ook aan, ons helemáál niet meer te willen verzekeren. We hadden via de verzekeraar zelfs al een detectivebureau in de arm genomen. Die had niet alleen de criminelen op heterdaad gefotografeerd, maar ook alle gegevens van de betrokkenen weten te bemachtigen. We konden een compleet rapport aan de politie overhandigen. Maar die deed er niets mee. Onbegrijpelijk, nul reactie! We moesten dus zelf maatregelen nemen.”
Alarm helpt niet meer Nu had Krom al langer het idee om de laadruimten van zijn bestelwagens beter te beveiligen. “Wij zijn de oudste specialist in Nederland als het om betonboren en -zagen gaat. Omdat we een groot werkgebied hebben, nemen de mannen de bussen mee naar huis. Want als je de volgende morgen om 07.00 uur in Den Helder moet zijn, is het niet handig om eerst naar de zaak te rijden en daar de bestelwagen achter het hek vandaan te halen. Maar in die woonwijken gaat het dus fout. Die diefstallen gebeuren gewoon bij mijn medewerkers voor de deur. En een alarm helpt niet. Niemand die daar nog zijn bed voor uitspringt. Na de zoveelste schade kon het echt niet meer. Ik ben allerlei sloten gaan vergelijken. Pas toen ik een exemplaar van het Gatelock slot in mijn handen kreeg had ik iets van: ‘hier geloof ik in’. Bovendien had een collega ze ook gemonteerd en die was er zeer positief over.”
Slot werkt preventief Voor Krom zijn de voordelen van de Gatelock sloten duidelijk. “Ten eerste zitten ze goed zichtbaar aan de buitenzijde van de bestelwagen gemonteerd. Dat werkt preventief, want het ziet er voor een dief uit als moeilijk om in te breken. Maar ook fysiek is het een heel sterk slot dat bestand is tegen uitboren. Bovendien weet een beetje crimineel, dat je ze bijna niet kunt doorslijpen. Door de materiaalkeuze loopt je slijpschijf vol en doet die niets meer. Daarbij is het slot gecertificeerd. Volgens de hoogste Sold Secure beveiligingsgraad. Verder is de bediening eenvoudig. Als je de deur dichtdoet, valt de Gatelock vanzelf in het slot. Openen kan vanaf buiten alleen met de sleutel. Maar mocht de deur dichtvallen als je in de laadruimte zit, dan is er wel een noodontgrendeling. Anders kom je er echt niet meer uit!”
Krom was zo wijs, om zijn voornemen van tevoren met de leasemaatschappij op te nemen. “Die vertelden direct dat twee van die uitwendige sloten wel waardevermindering betekenden. Ik heb ze toen gewezen op de kosten van het elke keer weer repareren van de schade. Bovendien geloof ik niet, dat het de waarde van de bestelwagen vermindert. Dit soort gebruikte bestelwagens komen niet bij een gezin terecht, maar gaan weer de markt in als klus bus. En ik kan mij niet indenken dat een beginnende ZZP’er niet blij wordt, als hij een gebruikte bestelwagen kan kopen die al een goede beveiliging op de laadruimte heeft. Dat zag de leasemaatschappij ook wel. Dus als ik met de bus, ook de sleutels van de Gatelocks inlever, vinden ze het goed.”
“De sloten zelf komen van Imbema”, weet Krom. “Maar de montage laat ik doen door Green-techsupport, hier in Assendelft. Die werken goed samen met Imbema en zijn een inbouwstation. In ons geval was het al helemaal makkelijk, want ze zitten tegenover ons pand.”
Kosten versus baten Of het niet erg duur is? “Dat is niet de goede vraag”, meent Krom. “Natuurlijk kosten 80 van die sloten wel wat. Maar je moet je vooral afvragen wat je ermee wint. In ons geval; dat wij onze afspraken kunnen nakomen. Wij hebben heel specialistische apparatuur, dat na een diefstal vaak niet dezelfde dag te vervangen is. Maar er wacht wel een opdrachtgever op ons. Ook ben je na een diefstal je bestelwagen dagen kwijt voor reparatie en ben je uren bezig met de aangifte.”
Hoewel de laatste sloten nog gemonteerd moeten worden, is er intussen geen inbraak meer geweest. “Dat geeft heel veel gemoedsrust,” zegt Krom. “Het is zo zinloos; dan nemen ze naast dat slijptolletje en die kleine hamerboor, ook een koffer met de besturing van een hoogfrequente railzaag mee. Daar kunnen ze dus helemaal niets mee! Want die besturing werkt alleen samen met die ene zaag, die ze hebben laten staan. Maar die koffer kost wel duizenden euro’s! Het beste nieuws vind ik dat het met de verzekering weer goed gekomen is. De Gatelock certificering speelt daarbij een belangrijke rol. We hebben niet eens premieverhoging gekregen.”
Meer weten over Gatelock sloten?: www.imbema.com/gatelock
Meer lezen over De Jong Betonboringen?: www.dejong-group.nl
|||
|||
|||