Afbeelding

Meer duidelijkheid en veiligheid voor professionele drone-operators

bouwcomplex

Inspectie van gevels en daken, bewaking van bouwlocaties, het inmeten van te schilderen oppervlakten, op onderzoek uitgaan in krappe of voor de mens onveilige ruimten… professionele drone-operators kunnen en mogen steeds meer doen voor de bouw- en renovatiesector in Nederland. Bij de Dutch Certified RPAS Operators (DCRO) zijn ze dan ook klaar voor groei. Gerard Metz, secretaris van deze branchevereniging voor drone-operators: ‘Hoe groter de vereniging, hoe meer invloed we hebben op de overheid. Daarnaast zijn we een keurmerk. Leden van de DCRO vliegen veilig en volgens de regels.’

Gebouwen inspecteren met drones gaat veel sneller dan met het mensenoog. Bovendien is het veiliger. ‘Met de inzet van drones kun je bijvoorbeeld onbereikbare plekken inspecteren, de voortgang van projecten monitoren en incidenten monitoren. Met behulp van Photogrammetry en Lidar maken we accurate 3D-modellen die als basis dienen voor verbouwingen, metingen en inspecties. Dit is bijvoorbeeld nodig bij oudere gebouwen waarvan geen complete bouwtekeningen zijn.’ 

Zonnepanelen inspecteren vanuit de lucht
Ook voor het inspecteren van zonnepanelen zijn drones ideaal. ‘Gemiddeld presteert tien procent van de panelen niet optimaal. Met infrarood sensoren brengen wij dat in een kwartier in beeld. Een mens zou uren over het dak moeten lopen om dit resultaat te krijgen.’ De industrie loopt voorop waar het inspectie met drones betreft. ‘Met een drone inspecteren wij binnen tien minuten schoorstenen van tientallen meters hoogte, drie meters doorsnede waar 24 uur per dag een vlam uitkomt. Hier kun je geen visuele inspectie laten doen door een mens. Ook vliegen in krappe ruimtes is een mooie toepassing van drones. Met een drone kun je bijvoorbeeld kruipruimtes, industriële ovens en pijpleidingen en tunnels in.’

Veiligheid en kennisdeling
De DCRO heeft veel aandacht voor veiligheid. ‘Een deel van onze leden zijn bedrijven die shots maken voor films en video’s. Ze filmen bijvoorbeeld achtervolgingsscènes. Daarin is veiligheid belangrijk net zoals bij inspecties op terreinen waar ook mensen werken. Een drone wil je namelijk niet op je hoofd krijgen. Zo hebben we als dronepiloten gemeenschappelijke belangen.’ In maart start de DCRO met inloopspreekuren. ‘Hierin kunnen leden vragen stellen over bijvoorbeeld wetgeving. Ook gaan we kennisdeling meer stimuleren, want ook dat draagt bij aan de veiligheid en maakt ons een serieuze gesprekspartner voor de overheid.’  

Europese wetgeving
Sinds enkele jaren valt de drone-branche onder Europese wetgeving. ‘Dat zorgt helaas voor veel onduidelijkheid door het woud aan regels waaraan we nu moeten voldoen.’ En dat komt de veiligheid niet ten goede. ‘En de Europese wet schrijft voor dat een simpel brevet voldoende is om als professionele operator aan de slag te kunnen. Onder de oude regeling was er voor de piloten die in dienst waren van de vergunde bedrijven een brevet waarbij zowel theorie als ook de praktijk werden geëxamineerd. Nu is het alsof je tegen een vrachtwagenchauffeur zegt dat het vanaf nu onzin is dat hij een rijbewijs heeft en dat het ook kan met een brommerrijbewijs.’ Dat is dan ook de reden dat de bedrijven die aangesloten zijn bij de DCRO intern opleiden, zodat wel de gewenste veiligheid geboden kan worden en opdrachtgevers uit de bouw en industrie gegarandeerd zijn van kwaliteit.    

Operational Autorization eis voor lidmaatschap
RPAS staat overigens voor Remotely Piloted Aircraft System, een uitgebreidere omschrijving van de term drone.

Alleen professionele vliegers met een Operational Autorization (OA) mogen lid worden van de DCRO. ‘Om een OA te krijgen moet een bedrijf een handboek overleggen aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Dit is onze toezichthouder en vergunningverlener.’ De aangesloten bedrijven hebben verschillende groottes. ‘Het gaat van eenpitters tot en met bedrijven met enkele tientallen medewerkers.’  De professionele dronebranche heeft daarnaast, net zoals de bemande luchtvaart, te maken met Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). ‘Die coördineert zowel de onbemande als de bemande luchtvaart. Beide soorten moeten toestemming vragen bij de LVNL om te mogen vliegen binnen het door hen beheerde luchtruim, de zogenaamde civiele CTR’s (Controlled Trafic Regions). 

Soepeler regelgeving nodig voor vliegvelden 
Amsterdam en Limburg 
De techniek waarvan drones gebruik maken, is de laatste drie jaar zeer snel geëvolueerd. ‘De sensoren en de besturingstechniek zijn verbeterd en daardoor is de veiligheid ook met sprongen vooruit gegaan. Helaas zien we dit in de wetgeving nog niet overal terug.’ De DCRO pleit bijvoorbeeld voor versoepelingen. ‘In CTR Schiphol en CTR Beek mag nu bijvoorbeeld niet door meerdere operators tegelijk gevlogen worden. Daardoor kunnen wij hier als branche geen opdrachten uitvoeren.’ Nieuwe wetgeving is in de maakt, mede dankzij de lobby van de DCRO.

Meer weten over de DCRO? 
Check: www.dcro.nl