|||
||| |||

Ga voor meer efficiency bij overgang naar 4G

gww

“Dankzij telematica- en IoT-oplossingen is nu veel meer mogelijk dan tien en zelfs vijf jaar geleden.”

2G- en 3G-netwerken worden uitgefaseerd. 4G is vanaf eind 2025 de standaard. Dit zal effect hebben op de meerderheid van de telematica-apparaten. Tijd zat om de trackingsystemen in jouw machinepark en andere apparaten daarop aan te passen? “Zeker niet”, stelt Oscar van der Spruit, COO van GPS-Buddy. “Start zo snel mogelijk met in kaart brengen hoe je jouw bewegende assets, zoals voertuigen en materieel, wilt monitoren.” 
Bij GPS-Buddy, specialist in fleet management en asset tracking, constateren ze dat nog onvoldoende bedrijven in de bouwsector de urgentie voelen. “Elke ondernemer in de bouw moet weten wat de risico’s zijn van te lang wachten.” Tevens is het goed om te weten dat deze overgang naar 4G ook een mooie kans biedt om processen zoals verloning, monitoring van voertuigen en machines en het genereren van CO2-berekeningen verder te automatiseren. “Dankzij telematica- en IoT-oplossingen is nu veel meer mogelijk dan tien en zelfs vijf jaar geleden.” 
Kom nu in beweging Waarom ze er bij GPS-Buddy zo op hameren dat bedrijven in de bouw nu in beweging moeten komen? “Rond de 70 tot 80 procent van de trackingsystemen in voertuigen en machines moet nog over naar 4G. Dat zijn tussen de 700 en 800 duizend exemplaren. Onze branche kan die niet allemaal in het laatste half jaar voor de omschakeling vervangen. Daarvoor zijn er niet voldoende componenten en hebben we als branche niet voldoende monteurs. Vergelijk het met duurzame energietoepassingen, daarin zie je ook wachtlijsten.”   
Wat er gebeurt als je te laat overgaat? “Er worden nu al zendmasten voor 2G en 3G uitgeschakeld, dus op veel plekken is het signaal slechter en werkt de internetverbinding niet naar behoren. Als straks ook de laatste masten niet meer werken dan doet bijvoorbeeld het kastje in jouw voertuigen dat de ritten registreert, het ook niet meer.” Vandaar het dringende advies: investeer zo snel mogelijk in de overgang naar 4G en grijp dit aan om nieuwe technologie in te voeren en efficiënter te werken.   


Nooit meer gereedschap vergeten Er zijn meerdere partijen die 4G-systemen leveren. GPS-Buddy biedt bijvoorbeeld een systeem voor fleet management waarmee je ook losse assets zoals aggregaten, zaagmachines, aanhangers of keten kunt volgen. “Dat is bijvoorbeeld handig op momenten waarop apparaten gekeurd moeten worden. Je ziet in één oogopslag waar welk apparaat zich bevindt en wat de onderhoudsstatus is.” Het volgen van materieel en voertuigen kan een positieve invloed hebben op bedrijfskritische processen. Ook dragen de nieuwste technologische oplossingen bij aan het verlagen van de faalkosten. “Materialen raken niet kwijt en je kunt zien wie wat als laatste heeft gebruikt of in welke werkbus iets ligt.” Ook inzicht in de accucapaciteit van elektrische voertuigen en machines is van belang voor de bouwsector. “Je wilt zeker weten dat jouw medewerker de klus af kan ronden. Door connectie met de CANbus librabry kan de accu uitgelezen worden. Een bijkomend voordeel is dat het ook mogelijk is de gereden kilometers af te lezen; een eis die de Belastingdienst stelt.”   
300 meter bereik GPS-Buddy maakt gebruik van een RFID-oplossing. “Hiermee heb je een veel groter bereik dan met systemen die gebruik maken van Bluetooth. Wij vinden Bluetooth niet stabiel genoeg voor industriële omgevingen. Ons RFID-systeem haalt met ramen en deuren ertussen nog altijd 300 meter. Dat is voldoende voor de gemiddelde bouwplaats.”  

Maak van de sunset een sunrise De zon gaat voor 2G en 3G definitief onder, maar dit moment biedt ook kansen. Maak daarom van de sunset een sunrise met GPS-Buddy.
Tekst: Sara Terburg

Meer weten? www.gps-buddy.com/bouw 



“Rond de 70 tot 80 procent van de trackingsystemen in voertuigen en machines moet nog over naar 4G. Dat zijn tussen de 700 en 800 duizend exemplaren. Onze branche kan die niet allemaal in het laatste half jaar voor de omschakeling vervangen.” 

|||
|||
|||