||||||
|||||| bouwbedrijf-bouwleverancier-bouwmaterialen|tabel-top-30-bouw onderzoek|top-5-bouwmaat-bouwzoekwoordenonderzoek|top-5-jongeneel-bouw zoekwoorden|top-5-stiho-zoekwoorden bouw|top-5-huisman-bouw-bouwbedrijf|top-5-huisman-bouw onderzoek-bouwbedrijf

Zo scoren de top 30 bouwmaterialen leveranciers in Google

bouw
Online meer en meer klanten aantrekken, dat wil iedere ondernemer. Want hoe meer bezoekers op je website, hoe meer kans op meer omzet. Hoewel tal bedrijven moeite hebben met hoog scoren in Google, zijn er ook in de bouwmaterialenbranche leveranciers die óók online toonaangevend weten te zijn.
Online marketing bureau Search Signals heeft onderzoek gedaan naar de top 30 leveranciers van bouwmaterialen binnen Nederland. Hoe pakken deze marktleiders hun online marketing aan op het gebied van SEO (zoekmachine-optimalisatie)? Of beter gevraagd: hoe weten zij zoveel bezoekers binnen te slepen op hun website?
Preview van het onderzoek In het onderzoek vind je de uitgebreide resultaten, maar in dit artikel worden een aantal bijzonderheden toegelicht van 5 bedrijven in de top 30. In de top 30 lijst die je hieronder kunt vinden, zie je ook koplopers als Gamma, Hornbach en Praxis. Deze bedrijven worden voor nu buiten beschouwing gelaten, want het is juist interessant om te zien hoe bedrijven scoren die nét iets minder naamsbekendheid hebben.

Legenda
  • Traffic Score = een indicatie van het maandelijks aantal bezoekers naar je website van de tool SEMrush
  • % merknaam zoekwoorden = het percentage zoekwoorden die gebruikt worden in combinatie met merknaam/bedrijfsnaam
  • % niet-merknaam zoekwoorden = het percentage zoekwoorden zonder merknaam/bedrijfsnaam
Onder de loep: zoekwoorden van 5 bedrijven uit de top 30 Voor een bedrijf als Gamma is naamsbekendheid een belangrijke factor waarom zij veel verkeer binnen weten te slepen. Maar hoe scoort een bouwmaterialenbedrijf als Bouwmaat of Jongeneel bijvoorbeeld? Om een antwoord te kunnen geven op deze vraag nemen we een aantal zoekwoorden onder de loep van 5 willekeurige bedrijven uit de top 30.
Bouwmaat.nl – positie 6 top 30
Jongeneel.nl – positie 11 top 30
Jongeneel weet relatief goed op niet-merknaam zoekwoorden te scoren, zoals ‘hout’ en ‘trespa’. Ook Jongeneel + vestiging scoort meestal op de top 1 positie. Opvallend is dat zij ook goed scoren op houthandel + locatie. Bij Jongeneel is nog redelijk wat ‘laaghangend fruit’ te vinden: zoekwoorden die scoren op positie 9, 10 of pagina 2 van Google. Als de pagina’s voor deze betreffende zoekwoorden worden geoptimaliseerd, dan biedt dat ontzettend veel kansen.
Stiho.nl – positie 12 top 30
Wanneer naar de zoekwoorden van Stiho gekeken wordt, dan valt het op dat zij goed scoren op Stiho + vestiging. Het is daarom niet heel verrassend dat zij met bijna 70% met merknaam zoekwoorden scoren in Google. 30% bestaat dus uit niet-merknaam zoekwoorden. Óók scoren op niet-merknaam zoekwoorden biedt genoeg kansen om online te groeien.
Huisman.nl – positie 19 top 30
Huisman heeft online nog niet bijzonder veel naamsbekendheid. Zo scoort deze website met zo’n 10% van de zoekwoorden op merknaam zoekwoorden. Huisman scoort voornamelijk op niet-merknaam zoekwoorden die te maken hebben met platen en dakmateriaal. Verder liggen er bij huisman.nl genoeg kansen bij ‘laaghangend fruit’.
Onlinetuinhout.nl – positie 24 top 30
Onlinetuinhout.nl scoort met 98% van de zoekwoorden op niet-merknaam zoekwoorden. Dat betekent dat zij online weinig naamsbekendheid hebben, maar wel goed weten te scoren op zoekwoorden die los staan van ‘online tuinhout’. En dat blijkt: deze website scoort vaak binnen de top 3 van zoekwoorden die alles te maken hebben met tuinhout en schuttingen.
Conclusie Bij deze korte analyse valt het op dat er altijd wel nieuwe online kansen te vinden zijn. Denk bijvoorbeeld aan meer lokaal scoren, meer naamsbekendheid creëren en meer inspelen op laaghangend fruit.
Lees alle bevindingen over de top 30 in het onderzoek van Search Signals en profiteer van de praktische online marketing tips die gegeven worden.
 
||||||
||||||
||||||
||||||
||||||
||||||