|||
||| |||

Veiligheid, ergonomie en configuraties

bouw
MAN Trucks & Bus op de TKD
Veiligheid, ergonomie en een grote diversiteit aan configuraties zijn de thema’s waarop MAN Truck & Bus vol inzet tijdens de TKD. Sales manager Coen van Egmond: ‘Op de TKD heeft MAN een stand van 1200 m2 waarin we een breed scala aan voertuigen en innovaties laten zien. Zo zijn onder andere onze luxe cabine en MAN OptiView te zien. Met dit slimme camerasysteem heeft een truck geen enkele blinde hoek meer.’ 
Bij MAN zijn ze er klaar voor. De nummer 1 in de bouw pakt groots uit met drie hoofdthema’s en veel verschillende voertuigen. ‘De laatste editie was in 2018 dus ja, wij hebben er zeker zin in. We hebben veel geïnnoveerd en dus veel om te laten zien. Zo kunnen we eindelijk de in 2020 gelanceerde MAN New Truck Generation aan een breed publiek tonen. We nodigen ondernemers en chauffeurs dan ook van harte uit om te komen kijken en testen.’

Veiligheid, geen blinde hoeken meer? Coen constateert dat veiligheid -terecht- steeds meer aandacht krijgt van ondernemers in de bouw. 
Met verschillende innovatieve systemen zorgt MAN dat chauffeurs zo veilig mogelijk de weg op kunnen. Op de TKD kunnen bezoekers op de MAN demobaan verschillende systemen ervaren, zoals:
• Het MAN OptiView systeem dat de traditionele buitenspiegels vervangt door 2 displays en 5 camera’s. ‘De chauffeur kan kiezen uit verschillende zichtopties, die stuk voor stuk de blinde hoek elimineren. De frontcamera geeft een ruim beeld van de voor- en rechterzijde van het voertuig. Dit is nog uit te breiden met een achter-camera die ook op het 12,3” scherm van het infotainment systeem zichtbaar is. Blinde hoeken zijn daarmee verleden tijd.’
• Ook Lane Change Support met blinde hoekhulp verhoogt de veiligheid. ‘Dit systeem heeft een blinde hoekhulp die zowel optische als akoestische waarschuwingen geeft als een weggebruiker zich in de linker of rechter blinde hoek bevindt. Hiermee voorkom je aanrijdingen met bijvoorbeeld elektrische fietsen op rotondes. Vanaf juli 2024 is een dergelijk systeem verplicht.’
• ACC met stop en Go functie regelt automatisch de snelheid van de vrachtwagen, evenals de afstand tot de voorligger, zelfs vanuit stilstand. ‘De Stop en Go functie ondersteunt chauffeurs nu bij files en druk verkeer. Deze en andere systemen dragen bij aan een hogere verkeersveiligheid. Een aantal van deze systemen worden standaard geleverd vanaf modeljaar 2024.’ 

Ergonomie Ergonomie gaat over meer dan comfortabel zitten en rijden, het gaat ook over geluid. ‘Naast stille cabines bieden we EasyControl; een programmeerbaar bedieningspaneel in het portier. Je kunt zelf instellen wat je met de vier buttons wilt bedienen, zoals het starten en stoppen van de motor, het in- en uitschakelen van de alarmlichten of de PTO activeren. De PTO kun je vervolgens dus bedienen zonder het voertuig in te hoeven stappen.’ Ook SmartSelect maakt bediening eenvoudig doordat het één knop heeft voor de bediening van het complete infotainment systeem.
Chauffeurstekort zorgt voor hogere eisen Ook veilige opstappen zijn bij MAN onderdeel van ergonomie. ‘Zodat je eenvoudig vanuit de cabine naar bijvoorbeeld de container op jouw wagen kunt gaan.’ Dit soort mogelijkheden worden steeds belangrijker voor chauffeurs  en dus voor werkgevers. ‘Er is een enorm chauffeurstekort dus werknemers stellen meer eisen zoals die stille, ruime en luxe cabine. Ze willen hetzelfde comfort als in een luxe personenwagen.’ De optie ComfortSteering is elektrische stuurbekrachtiging die het sturen nog lichter en makkelijker maakt en een kleiner stuurwiel heeft. ‘En ook interessant voor de bouwsector zijn functies als een tafeltje dat uit het dashboard komt aan de bijrijderskant. De chauffeur kan hierdoor relaxed even eten en drinken.’ En de instap van de nieuwste generatie voertuigen van MAN is een van de breedste in de markt. ‘De deuropening is bijna 90 graden, ook hiermee leveren we een bijdrage aan ergonomisch werken.’ 
Veel chassisconfiguraties mogelijk MAN toont zowel lichte TGE bestelwagens als een diversiteit aan configuraties van trucks. Coen: ‘We hebben de TGE als bestelwagen en pick-up dubbelcabine met achterwielaandrijving voor bedrijven die bijvoorbeeld een mini-graver willen vervoeren en 12 trucks in verschillende configuraties staan. Daarin gaat MAN ver. ‘We bieden zelf al een breed programma aan configuraties en werken daarnaast samen met Wierda Voertuig Techniek uit Joure. WVT is gespecialiseerd in het aanpassen van asconfiguraties. WVT is QUL-gecertificeerd en mag dus aanpassingen doen met behoud van de fabrieksgarantie.’ MAN heeft dus voor iedere ondergrond en tonnage een oplossing.  
Luxe cabine voor bestelwagen en truck. Naast de hoofdthema’s toont MAN op de TKD een aantal primeurs. ‘Zoals de TSG met 20-tons steunpoot aan de voorzijde. Ideaal bij het gebruik van een zware autolaadkraan, omdat je ermee kunt laden en lossen aan de voorzijde.’ En zullen ook trucks en bestelwagens met luxe cabine te zien zijn. ‘De TGX en TGE Individual Lion S hebben volop aandacht voor het comfort van de chauffeur. Dus voor iedere chauffeur een luxe cabine met lederen bekleding op het stuur en de stoelen.’ De rode en zwarte tinten zorgen voor een extra luxe uitstraling. Wierda Voertuig Techniek komt ook met een primeur op de TKD.   
Tekst: Sara Terburg
MAN Truck & Bus Zuiderinslag 14 3833 BP Leusden
www.man-nederland.nl 

Seminar elektrificatie Op de TKD geeft MAN meerdere seminars. Een daarvan gaat over elektrificatie. ‘Onder de noemer e-mobility in de bouw geven we uitleg over MAN de elektrificatie van het bouwtransport vorm geeft. Daarnaast geven we samen met WVT uitleg over onze gezamenlijke hybride oplossingen.’ 
|||
|||
|||